"Sulle, mulle, sulle, mulle" - eli kuinka työt jaetaan

Koska meitä on USVA Designilla ainoastaan kaksi ihmistä (+ muutama erittäin hieno vapaaehtoinen apukäsi kuten Mirvan äiti), menee työnjako sulle-mulle-periaatteella. Kummatkin osaavat oikeastaan kaikki tehtävät, joten tarvittaessa osia myös vaihdetaan.

On kuitenkin osa-alueita, jotka ovat toisen vahvuuksia. Hyvin kärjistettynä voisi sanoa, että Mirva tulee erityisen hyvin toimeen ihmisten kanssa, Jenni koneiden kanssa. Mirva on se, joka mieluummin soittaa ja Jenni taas se, joka lähettää sähköpostia. 

Mirvalla on ihan uskomaton taito palvella asiakkaita. Vaikka Jennikin on toiminut vuosikausia asiakaspalvelualalla, on Mirvalla on jokin ihan oma tatsi asiakaspalveluun, jota on vaikea määrittää. Voitte varmasti kuvitella, että on todella hienoa, kun yrityksessä on tuollainen ihminen! 

Mirva on myös erittäin hyvä yritysyhteistyössä. Kertoohan siitä sekin, että heti kuukausi verkkokaupan avaamisen jälkeen, Mirva oli hankkinut Usva Designille neljä jälleenmyyjää. Häntä ei pelota lähestyä ihmisiä ja saakin siksi todella paljon  asioita eteenpäin. Jenni on enemmän introvertti ja ujo, ja siksi tämä on loistava täydennys.

Jos mennään graafiselle puolelle, siinä meidän ero näkyy siinä, että Mirva on parempi taittamaan kuin Jenni. Mirva onkin tehnyt kaikki painoaineistot, eli käyntikortit ja esitteet. Tämäkin kertoo siitä kuinka laaja-alaista graafinen työ on. Vaikka osaisit jotain, se ei tarkoita, että olisit hyvä kaikilla osa-alueilla. 

Tässä kohtaa lienee hyvä mainita se, että vaikka molemmilla on omanlaisensa jälki piirtämisessä, ei tuotoksemme eroa merkittävästi toisistaan. Syy siihen piilee varmastikin lapsuudessa, jossa piirtelimme todella paljon yhdessä. Otimme vaikutteita samoista asioista ja välillä piirsimme ihan samaan tyyliin. Luovassa työssä yksi vaikeimmista asioista on sovittaa erilaisia tyylejä yhteen, joten tämä on meille todella iso etu, että tyylimme muistuttavat jo valmiiksi toisiaan. 

Jos mennään takaisin eroihin taidoissamme, Jennin vahvuudet ovat digitaalisessa grafiikassa. Jos Mirva on hoitanut kaiken painetun materiaalin, on Jenni hoitanut pääasiassa digitaalisen markkinoinnin. Ei tokikaan niin, että kaikki kuvat olisivat pelkästään Jenni käsialaa, vaan enemmänkin panostus on näkynyt mainoskampanjoissa. Kaikki mainoskampanjat eivät ole tietenkään kaikille näkyviä, sillä ne on kohdennettu eri tavoin ja näkyvät eri medioissa, joten kaikista niistä ette tiedäkään. Jennin työ on siis ehkä sitä näkymättömämpää, jos nyt itse tuotteiden muotoilua ei otetaan huomioon.

Jenni on myös hoitanut kaiken webbi-analytiikan ja oikeastaan luonut ja kääntänyt USVA Designin verkkosivun kokonaisuudessaan. Jenni seuraa kävijälukuja silmä tarkkana ja tekee muutoksia ulostuloihin tarvittaessa. 

Sosiaalisen median olemme jakaneet niin, että aina toinen on vastuussa Instagramista, toinen Facebookista. Vaihdamme tarvittaessa. Tällä hetkellä Mirva hoitaa Instagramia ja Jenni Facebookia.. Julkaisemme toki myös paljon ristiin, mutta ajatus piilee siinä, että toinen pitää huolen, että kanavassa on säännöllisesti sisältöä. 

Se, mitä molemmat tekee, on tietysti suunnittelu. Se on tämän koko homman ydin ja mielekkäin osuus, vaikkakin kokonaisuudesta sen osuus on ehkä 5%. Siinä pyrimme aina tekemään tasajaon, koska kuten sanottu, se on se paras osa. Nyt elämme suunnittelun osalta pientä suvantovaihetta, sillä brändistrategiaamme kuuluu, ettemme ole tusinatuottaja vaan tuotamme mieluummin laadukkaasti vähemmän. Tosin kesällä on tulossa yksi aika kiva kamppis, jossa päästiin vähän hulluttelemaan! Siitä lisää piakkoin. 

Molemmat hoidamme myös tavaratilauksia, tuotteiden lähetyksiä, tuotteiden koontia, kirjanpidollisia asioita, markkinointia, myyntiä, valokuvaamista, editointia, tuotekehitystä ja kaikkea sitä mitä nyt yrityksen pyörittämiseen kuuluu. Toki tilanteet elävät, ja välillä toinen ottaa koppia mikäli jommalla kummalla ei hartiat kestä omaa työtaakkaa, mutta pääosin työnjako toimii näin.

Kirjoitimme tämän jutun, koska haluamme olla toimintatavoistamme avoimia ja on mukava, että asiakkaat ja kollegat pääsevät käsiksi persooniimme ja osaamisalueisiimme. 

Ps. Ihan mahtavaa, että lähetätte meille viestejä sosiaalisissa kanavissa! KIITOS!


Jätä kommentti