Sananen stressistä

Kaikki varmasti tietävät sen tunteen, kun heti herätessä rintakehän alla tuntuu kuristava möykky. 

Aamun palaveri. Esittelymateriaalit täytyy viimeistellä. Lupasin tyhjentää tiskikoneen ennen lähtöä. Koirakin täytyy käyttää pissalla. Raukka, joutuu taas koko päivän olemaan yksin!

Möykky koostuu tekemättömistä asioista, velvollisuuksista jotka odottavat suorittamistaan, ajattelematta lipsautetuista lupauksista, harrastuksen vaatimista rutiinitreeneistä ja tekemättömistä kotitöistä. On haluttu olla muille mieliksi ja otettu vastaan luottamustoimia, harrastejärjestön pieniä askareita ja kuunneltu äidin saarnat läsnäolon tärkeydestä vanhentuvien isovanhempien suhteen. Jos lapsia ei ole jo tehty, niiden hankkiminen se vasta stressaakin. 

Joskus on parempi lähteä kävelylle kuin pähkiä itsekseen kotona. Kuva Kivitunturi, Savukoski. Kuvaaja: Jenni Pulska

Lupasin lähteä työkaverin makutuomariksi kenkäostoksille. Verotoimistoon on ehdittävä ennen viittä. Sitä ennen etsittävä kotoa paperinen veroilmoitus, joka tuli viime viikolla postista. Illalla on pakko mennä joogaan, jotta välilevyt eivät räjähdä. Miten voin ikinä olla raskaana, kun selkä on nyt jo näin huonona?

Kuristava tunne jatkuu koko päivän. Illalla sohvalla istuessa ei tee mieli mennä nukkumaan, koska silmien painuttua kiinni päässä alkaa pyöriä seuraavan päivän tekemättömättömien asioiden kuorma. Murehtiessa uni ei tule, ja väsyneenä aamulla kuorma tuntuu entistä raskaammalta. 

Itse olen todennut itselleni parhaaksi toimintatavaksi istahtaa hetkeksi alas, rauhoittua, listata tekemättömät asiat ylös. Monesti ennakkomurehtiminen luo asioista todellisuutta suurempia ja ongelmat kasautuvat, kun työvuori tuntuu ylitsepääsemättömän suurelta. Rauhoittuminen ja asioiden realisointi listaamalla konkretisoi työmäärän sekä helpottaa henkistä taakkaa. Listalla olevia asioita on helppo jaotella eri päiville. Möykky alkaa pikkuhiljaa purkautua, kun langan pää löytyy ja sitä lähtee katkomaan sopiviin, helpommin käsiteltäviin osasiin. 

Toinen yhtä tärkeä asia on vapaa-ajan ottaminen ja henkisestä latautumisesta huolehtiminen. Pahimmillaan tilanne johtaa unettomuuteen, ympärivuorokautiseen ahdistumiseen ja työmäärän alle luhistumiseen. 

Muista tämä: Murehtiminen ei auta asiaa! 

Kaikki konkreettinen vie asioita eteenpäin. Kannattaa puhua ystäville, yhtiökumppaneille, muille samassa tilanteessa oleville. Kerro olevasi väsynyt, älä häpeä näyttää itsestäsi haavoittuvaa puolta. Olen huomannut, että pääsääntöisesti ihmiset ovat hyväntahtoisia ja kilttejä, ja kysyvälle vastataan. Aina löytyy joku, joka tuntee omasta kaveripiiristään jonkun, joka kykenee auttamaan mahdottomalta tuntuvassa inventaariossa, auton lasahtamisessa, messuosaston järjestämisessä. 

Ala harrastaa joogaa, pitkiä kävelyjä, mindfullnessia, rankkaa liikuntaa, maalaamista, tosi-TV-sarjoja. Ihan mitä tahansa puuhaa, jossa saat ajatukset jonnekin muualle kuin ahdistaviin asioihin! Itselleni toimii parhaiten podcastit yhdistettynä koiran kanssa lenkkeilyyn, Temptation Island Suomi ja yinjooga. Kuulen välillä kritiikkiä siitä kuinka kulutan aikaani hömppään, mutta mielestäni olisi surullisempaa yrittää ylläpitää kulisseja ja tehdä asioita, joista ei oikeasti ole kiinnostunut. On ihanaa painaa aivot PAUSE:lle hetkeksi! 

Mieti mitkä asiat tekevät sinut onnelliseksi ja pyri tekemään niitä enemmän. Itse tykkään kirjoittaa, keskustella ja kommentoida, joten pyrin hyödyntämään niitä asioita omissa töissäni. Omien vahvuuksien korostaminen kannattaa aina, se ylläpitää positiivista virettä onnistumisten tunteiden kautta.

- Mirva - 

PS: Tässä alla muutama itselleni arjessa (epä)hyödyllinen linkki, jotka auttavat viemään ajatukset pois ahdistavista asioista. :D 

Pöhisevä hylje ja muut söpöt eläinvideot YouTubesta:  https://www.youtube.com/watch?v=PL9iMPx9CpQ

Pinterest ja ideoiden selailu: https://fi.pinterest.com

Oman kaupungin myytävien asuntojen selailu: http://www.etuovi.com

KUVAT:

-Kivitunturi, Savukoski. Kuvaaja: Jenni Pulska


Jätä kommentti